Alprazolam, অ্যালপ্রাজোলাম

ঔষধের কার্যাবলী
Drugs club

Material: Alprazolam 0.5 mg Tablet


Instructions: Concern and anxiety disorders and sleep problems.

Dosage: For adults: 0.25 mg, 2-3 times per day. 0.25 mg if needed Level can be increased by. But should be increased in the night rather than the day. Adult case): 0.125 mg., 2-3 times per day.

Alert and which can not be used: Acute Narrow Angle Glucoma, mental illness or glaucoma can not be used primarily if it is detected and used in organic brain syndrome.

Side effects: Sleepiness, headache, difficulty in mind, hostility, other self-contradictory effects such as nausea, tension and mood.

Use during pregnancy and breastfeeding: Not recommended during pregnancy. The mothers who take this medicine should refrain from breastfeeding.


উপাদান : অ্যালপ্রাজোলাম ০.৫ মি.গ্রা. ট্যাবলেট।

নির্দেশনা : উদ্বেগ ও ভীতিজনিত ব্যাধি ও ঘুমের সম।

মাত্রা ও ব্যবহার বিধি : প্রাপ্তবয়স্কদের ক্ষেত্রে : ০.২৫ মি.গ্রা., ২-৩ বার প্রতিদিন। প্রয়োজনে ০.২৫ মি.গ্রা. করে মাত্রা বাড়ানো যেতে পারে। তবে দিনের চেয়ে রাতেই মাত্রা বাড়ানো উচিত। বয়স্কদের ক্ষেত্রে) : ০.১২৫ মি.গ্রা., ২-৩ বার প্রতিদিন।

সতর্কতা ও যেসব ক্ষেত্রে ব্যবহার করা যাবে না : তীব্র ন্যারো এংগেল গ্লুকোমা, মানসিক রোগ বা বিষাদ প্রাথমিক ভাবে ধরা পড়লে এবং অরগানিক ব্রেইন সিন্ড্রোম থাকলে ব্যবহার করা যাবে না।

পার্শ্ব প্রতিক্রিয়া : তন্দ্রাচ্ছন্নভাব, মাথা ঝিম্‌ ঝিম্‌ ভাব সহ মনসংযোগে অসুবিধা, শত্রুভাবাপন্ন হওয়া, অন্যান্য আত্মবিরোধী প্রভাব যেমন খিট্‌ খিটে ভাব, উত্তেজনা ও মতিভ্রম ইত্যাদি।

গর্ভাবস্থা ও স্তন্যদানকালে ব্যবহার : গর্ভাবস্থায় সুপারিশকৃত নয়। এই ওষুধ গ্রহণকারী মায়েদের স্তন্যদান থেকে বিরত থাকতে হবে।

Leave a Reply

Your email address will not be published.